Polecane książki - warto czytać, aby wzbogacać wiedzę na temat oddziaływania mediów |
Co ogłupia nasze dzieci? Jurgen Holtkamp ![]() ![]() Serge Tisseron Dziś bardziej niż kiedykolwiek żyjemy w epoce obrazów. Rysunki, zdjęcia, reklamy, filmy towarzyszą nam od najwcześniejszego dzieciństwa. Jak uczymy się je odbierać? Jak to, co widzimy w telewizji czy w kinie, wpływa na nasze zachowania? Czy sposób patrzenia w ciągu wieków się zmieniał? Francuski psychoterapeuta wyjaśnia, jak dzieci uczą się widzieć i rozumieć obrazy. Wskazuje także, jak rodzice mogą towarzyszyć im w tej trudnej edukacji. Wspólne rysowanie, oglądanie albumów rodzinnych. Więcej informacji znajdziesz na stronie ![]() Thomas Feibel Gry komputerowe i Internet stały się dziś częścią tożsamości dziecka i młodego człowieka. Olbrzymie zainteresowanie nimi jest faktem, z którym nie bardzo umieją sobie radzić rodzice, przeczuwający płynące stąd zagrożenia, ale i możliwe korzyści. Autor omawia i klasyfikuje gry komputerowe oraz analizuje ich miejsce pośród innych zajęć i zabaw dziecka w kontekście współczesnego społeczeństwa. Tłumaczy przyczyny fascynacji grami. Wskazuje też na powody niepokoju rodziców, gdy dziecko jest zbytnio zaabsorbowane grami brutalnymi. Więcej informacji znajdziesz na stronie Dziecko w sieci Bartosz Danowski, Alicja Krupińska ![]() Co Twoje dziecko robi w sieci? To co ogląda, czyta, z kim rozmawia i ile czasu spędza w Internecie, ma duże znaczenie dla jego rozwoju, ale przede wszystkim dla jego bezpieczeństwa! Internet, który jest jedną z największych zdobyczy naszej cywilizacji, to cudowne okno na wielki świat - na jego jasne, ale i ciemne strony…Twoje dziecko w każdej chwili może zetknąć się z pedofilią, pornografią, sektami, przemocą, a także zostać przestępcą, nielegalnie ściągając pliki. Rodzice często bywają tego nieświadomi, chociaż na co dzień bacznie strzegą swoich pociech przed podobnymi zagrożeniami. Co gorsza, zazwyczaj są mniej biegli w obsłudze komputera i Internetu niż ich własne dzieci, co utrudnia zabezpieczenie dostępu do szkodliwych treści. A Ty zastanawiałeś się nad tym, jak dyskretnie uchronić pociechę i jego wrażliwą psychikę przed złą stroną Internetu? Jak zapewnić mu bezpieczeństwo, nie rezygnując z dostępu do sieci? Ta książka powstała właśnie z myślą o Tobie i innych odpowiedzialnych rodzicach, często zagubionych w wirtualnym świecie, chcących kontrolować dziecko w sieci, nie krępując przy tym jego wolności. Więcej informacji znajdziesz na stronie Przed telewizorem ![]() Pytań o powody kupowania telewizora nikt nie zadaje. Przyjęło się, że w każdym domu musi być, podobnie jak pralka czy lodówka. Rodzice często dostrzegają w nim „nianię” dla swoich pociech. Widzą w nim także azyl przed złem, które czai się na zewnątrz, poza domem. Włączając dziecku serial czy bajkę, są przeświadczeni, że jest ono wtedy całkowicie bezpieczne. Autor książki „Przed telewizorem” ostrzega przed negatywnymi skutkami nadmiernego oglądania telewizora. Dotyczy to nie tylko dzieci, ale także dorosłych, często nieświadomych powagi sytuacji. Pokolenie medialne, zwane Generacją X, jak podkreśla ks. Zwoliński, przejawia większe zainteresowanie i zaangażowanie obrazem niż słowem drukowanym. Jest bardziej przewrażliwione, niespokojne, mające niekiedy trudności z funkcjonowaniem w ciszy, a więc i ze skupieniem i modlitwą. Książka wydaje się być lekturą obowiązkową nie tylko dla rodziców, ale dla wszystkich dorosłych. Pomaga ona bardziej poznać siebie. Tym, którzy codziennie wiele godzin spędzają przed telewizorem wyjaśnia powody ich apatii, zniechęcenia, ospałości, braku aktywności, często poczucia zmarnowanego życia. Książkę można zakupić ![]() Pegagogika mass mediów bp Adam Lepa Nieprzemyślany i żywiołowy kontakt z mediami uzależnia jednostkę od nich i prowadzi do szkodliwej uległości wobec nie przebierającej w środkach propagandy i hałaśliwej reklamy, a także w stosunku do tych działań, które zniekształcają obraz świata, człowieka i wartości podstawowych. Książka jest próbą odpowiedzi na formułowany powszechnie postulat, aby przede wszystkim pedagogika stała się podstawą w przygotowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych do odbioru mediów oraz do twórczego udziału w kulturze masowej. Książkę można zakupić Agata. Anatomia manipulacji Joanna Najfeld, Tomasz Terlikowski ![]() Tak wyglądać miała sprawa, którą w czerwcu 2008 roku żyła cała Polska. Opowieść ta ma jednak niewiele wspólnego z prawdą. Była to stworzona na potrzeby mediów manipulacja, obliczona na to, by zmienić nastawienie Polaków do kwestii ochrony życia. W rzeczywistości nastolatka nie została zgwałcona, nie chciała aborcji, a do zabicia nienarodzonego dziecka zmuszali ją dorośli. Kulisy manipulacji, w której instrumentalnie posłużono się młodą dziewczyną i jej dzieckiem, odsłania dziennikarskie dochodzenie Joanny Najfeld i Tomasza Terlikowskiego. Więcej informacji na stronie ![]() Rogge Jan - Uwe Autor tej książki podczas swojej wieloletniej praktyki pedagogicznej doszedł do wielu realnych rozwiązań dotyczących rozsądnego korzystania z telewizji. Stosują je z dobrym skutkiem tysiące rodziców i pedagogów. Niniejsza pozycja stanowi zaktualizowane i rozszerzone wydanie książki, która należy już do klasyki wśród poradników dla rodziców. Książka ta stanowi kompendium wiedzy na temat reakcji dzieci na programy telewizyjne oraz daje wskazówki, jak radzić sobie z destrukcyjnymi zachowaniami dzieci. Więcej informacji na stronie ![]() Anna Andrzejewska Polecamy tę książkę rodzicom, nauczycielom, pedagogom i psychologom, terapeutom, a także studentom kierunków pedagogicznych i psychologicznych, zwracając jednocześnie uwagę na słowa prof. dr hab. Józefa Bednarka z APS napisane w recenzji: W opinii specjalistów uzależnienia od mediów są nie mniej niebezpieczne niż uzależnienia od alkoholu, narkotyków i innych używek. W publikacji zawarto wyniki najnowszych badań empirycznych, prowadzonych w różnych środowiskach naukowych i wychowawczych nad funkcją i możliwościami telewizji, preferencjami dzieci w wyborze programów, negatywnym oddziaływaniem telewizji, reklamą i jej ujemnymi skutkami, mechanizmami uzależnienia od telewizji, a także skutecznymi działaniami profilaktycznymi. W końcowej części książki podano liczne studia przypadków uzależnień dzieci od telewizji i prób wyprowadzenia tych dzieci z uzależnień rozmaitymi metodami. Więcej informacji znajdziesz na stronie ![]() Dariusz Doliński, Bogusława Błoch Jak to się dzieje, że zapamiętujemy całe reklamy? Dlaczego ludzie stają się ulegli, nawet gdy tego nie chcą? Jak skutecznie prosić o pożyczkę? Czym się różni pesymizm od depresji? O tajnikach wpływu społecznego i reklamie opowiada profesor Dariusz Doliński... Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie ![]() Andrzej Zwoliński Książka pozwala Czytelnikowi zorientować się w złożonym świecie informacji i dezinformacji oraz pomaga odróżniać prawdę od kłamstwa. Atutami opracowania są: oryginalne podejście do problemu, etyczny wymiar, praktyczne rady i – co ważne – przystępny język. Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie ![]() Krzysztof Łuszczek Telewizja stała się integralnym elementem naszego życia. Współcześni poświęcają jej coraz więcej czasu i zastępują nią inne formy aktywności. Staje się ona często „towarzyszem życia”. Przeciętny Polak poświęca jej dziennie około 4 godzin, a w weekendy od 6 do 8...Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie ![]() Justyna Truskolaska ![]() Autor dokonuje szczegółowej analizy obecności okultyzmu i magii w kulturze, szczególnie w literaturze. Zasadnicza jej część dotyczy Harry'ego Pottera J. K. Rowling, zwłaszcza zawartych tam tematów okultystycznych, ezoterycznych, inicjacyjnych, a nawet satanistycznych. Autor zdecydowanie przeciwstawia się powszechnym twierdzeniom, że Harry Potter to tylko niewinna wyobraźnia. Ks. Aleksander Posacki SJ, przeprowadzając dokładne i rzetelne analizy omawianego tematu, sięga do materiałów źródłowych i powołuje się na wielu autorów. Wskazuje przy tym na związki nie tylko "Harry'ego Pottera" z magią czy okultyzmem, ale też ukazuje inne przykłady relacji - ukrytych i jawnych - literatury fantasy z okultyzmem i satanizmem. Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie Harry Potter - dobry czy zły ![]() Gabriele Kuby Seria książek J.K.Rowlin o Harrym Potterze to długoterminowy projekt o zasięgu ogólnoświatowym, którego celem jest niszczenie podstawowej dla każdego człowieka umiejętności rozróżniania dobra i zła. Gabriele Kuby pokazuje, że w książkach o Harrym Potterze zło jest stale obecne - z narastającą z tomu na tom intensywnością - a jego obraz bardzo starannie fałszowany. Lektura tych książek powoduje, że znika w świadomości naturalna bariera chroniąca przed magią i innymi praktykami okultystycznymi, zarówno u poszczególnych czytelników, jak i w całym społeczeństwie. "Harry Potter - dobry czy zły?" jest precyzyjną analizą metod, za pomocą których ten proces się odbywa. Książka Gabriele Kuby pomoże Ci obronić się przed szeroko zakrojoną manipulacją i propagandą „potteryzmu”, oraz pozwoli Ci poczuć się jeszcze bardziej odpowiedzialnym za młodych ludzi – niezależnie od tego, czy jesteś rodzicem, nauczycielem, czy wychowawcą. Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie ![]() Fast food dla mózgu, czyli telewizja i okolice Piotr T. Nowakowski Dla wielu rodzin telewizja jest dziś podstawowym źródłem bieżących wiadomości, wiedzy i rozrywki, kształtuje opinie, postawy i system wartości. Jaka postawa wobec telewizji jest właściwa?...Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie Telewizja szanse i zagrożenia wychowawcze Małgorzata Łobacz![]() Książka Małgorzaty Łobacz dotyczy najbardziej wpływowego medium kultury, jakim jest telewizja. Jednak zajmuje się ona tym zagadnieniem w inny sposób niż na ogół to bywa. Mniej interesuje Autorkę aspekt techniczny, a bardziej – osoba ludzka korzystająca z tego medium. Wszyscy oglądamy telewizję. Każdy z nas jest osobą wyposażoną w szczególną wartość godności, której siłę stanowią umysł i wolność. Jaką rolę pełni w tym kontekście telewizja? Czy pomaga człowiekowi żyć godnie, czy raczej deformuje jego rozum i ogranicza wolność? Te i inne pytania Autorki odnoszą się nie tyle do samej telewizji, co raczej do ludzkiej kondycji każdego z nas. Nie demonizuje ona oddziaływania tego medium – jak to często czynią publicyści. Próbuje ukazać jego rolę w życiu osoby ludzkiej, spokojnie wyważając racje. Ujawnia te wymiary szklanego ekranu, w których gra się człowiekiem nie fair, ale i ukazuje szansę telewizji, która pomaga człowiekowi być osobą. Wszystko bowiem zależy od człowieka – tego, który ogląda telewizję, ale i tego, który ją tworzy. [z rec. prof. dr hab. Wojciech Chudy] Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie ![]() Nessia Landiano Jak Twoje dziecko spędza czas, gdy wróci ze szkoły i odrobi lekcje? Jak wybrać (i kiedy zaproponować) najwłaściwsze zajęcia dodatkowe dla dziecka? Jeszcze nie tak dawno dzieci bawiły się na podwórku z kolegami; dziś zdecydowanie wolą gry video, co niestety sprzyja pasywności, utrudnia socjalizację, a oprócz tego zwiększa ryzyko otyłości. Zaoferowanie dziecku możliwości uczęszczania na kurs gry na instrumencie, nauki języka obcego albo też uprawiania sportu to pomoc niezbędna dla jego fizycznego i intelektualnego rozwoju. Książka ta jest przewodnikiem, w którym autorka bezstronnie i w sposób kompetentny opisuje korzyści i ograniczenia związane z różnymi rodzajami zainteresowań. Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie Gry komputerowe, Internet i telewizja ![]() Nessia Laniado, Gianfilippo Pietra Ta książka to praktyczny poradnik, który wyjaśnia, jak rodzice mogą uczestniczyć w życiu swoich dzieci, nawet jeśli są oni mniej "zaawansowani" w korzystaniu z urządzeń teleinformatycznych, i który może pomóc w:zrozumieniu, jak komputer i telewizja mogą wpływać na umysł dziecka; poznaniu zagrożeń z nich płynących, a także możliwości, jakie stwarzają; postępowaniu w taki sposób, aby komputer i telewizja stały się narzędziami wspomagającymi rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, a nie powodowały jego wyizolowania; wyróżnianiu i udostępnianiu dziecku tylko wartościowych treści. Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie ![]() Maria Braun-Gałkowska, Iwona Ulfik-Jaworska Dzieci bawią się w zabijanie. Setki scen przemocy oglądanych w telewizji i setki morderstw dokonywanych w grach komputerowych. Czy to dobra zabawa? Publikacja zasługuje na szczególną uwagę środowisk rodzinnych, szkolnych i wychowawczych. Autorki z odwagą przedstawiły problem, ukazały zalety i negatywy gier komputerowych. Książka nie jest poradnikiem, ale zbiorem badań naukowych i dowodów, które mogą pomóc w zrozumieniu problemu komputerowych zagrożeń. Publikacja ta ma na celu obudzenie troski o prawidłowy rozwój dzieci, uświadomienie i uwrażliwienie rodzin, szkół i społeczeństwa na szkodliwość przemocy medialnej i agresywnych gier komputerowych. Czytelnik może także znaleźć tam praktyczne wskazówki przeciwdziałania, które budzą nadzieję w tym jakże trudnym procesie wychowania młodego człowieka. Więcej informacji o tej książce znajdziesz na stronie |