Szybka nawigacja

Internet w rodzinie - szanse i zagrozenia

Data publikacji: niedziela 17 lutego 2008
Autor: Małgorzata Więczkowska Publikacje autora Drukuj publikację {PDF=Zapisz jako plik pdf publikację^plugin:content.41}
Dział: Media w rodzinie > Internet
Komentarzy: 1
Odsłon: 4924
Brak oceny -

Jednym z najnowszych i najpotężniejszych wynalazków, jakie zdominowały współczesny świat jest Internet, który odmienił życie milionów ludzi, w tym także rodzin. Dla młodego pokolenia komputer i internet są nierozłączną częścią ich życia. W wielu rodzinach to właśnie dzieci wprowadzają Internet do domów, one często również uczą swoich rodziców, jak z niego korzystać.

W Internecie jest zawarty olbrzymi potencjał wychowawczy, a jego pozyskanie w procesie rozwoju i edukacji zależy od tego, jak korzysta się z tego medium, ile czasu mu się poświęca, jakie strony odwiedza, a także od krytycznej postawy wobec spotykanych treści. Racjonalne korzystanie może prowadzić do wzbogacenia zasobu wiedzy, zdobywania nowych doświadczeń, nowych wzorów zachowań, a także do kształtowania przez dziecko własnego obrazu świata. Możliwości, jakie niesie ze sobą Internet są oczywiste i dość powszechnie znane.

Do najważniejszych zalet Internetu można zaliczyć:

• nieograniczony dostęp do informacji, jest to największa biblioteka na świecie, może służyć jako pomoc w przygotowaniu się do zajęć, umożliwia udział w dyskusjach, daje możliwość kształcenia się na odległość

• pozwala nawiązać nowe kontakty z ludźmi z całego świata, daje możliwość szybkiej komunikacji ze znajomymi za pomocą tekstu, dźwięku i obrazu

• umożliwia dokonywanie zakupów, transakcji bankowych czy załatwienia sprawy w urzędzie bez wychodzenia z domu

• umożliwia zdobywanie i pogłębianie wiedzy, rozwijanie zainteresowań i hobby, pozwala pokazać swoje zainteresowania dzięki publikowaniu własnej strony WWW

• daje okazje do dobrej rozrywki (korzystania z telewizji interaktywnej), eksperymentowania, ćwiczenia wyobraźni, udział w grach on-line

Te pozytywne strony Internetu powodują, że dla użytkowników staje się on bardzo atrakcyjny i spędzają z nim coraz więcej czasu. Rodzicom, też wydaje się to korzystne: dziecko jest bezpieczne w domu, a przy okazji wzbogaca swoją wiedzę surfując po Internecie. Tymczasem dzieci wabione atrakcyjnością wirtualnej rzeczywistości - są później przez tę rzeczywistość wychowywane i to niekoniecznie zgodnie z intencjami rodziców.

Niekontrolowane korzystanie z Internetu może nieść ze sobą wiele zagrożeń. Należałoby wyliczyć m.in. takie sytuacje, w których dzieci:

• szukając dobrych informacji w Internecie mogą natrafić na niebezpieczne treści - nie wszyscy użytkownicy Internetu mają dobrą wolę, niektórzy celowo rozsyłają wirusy, spamy czy treści dla nich nieodpowiednie (pornografia, pedofilia, przemoc, oszustwa, informacje nieprawdziwe i przesadzone);

• szukając nowych znajomości mogą niechcący natrafić na osoby, które mogą je skrzywdzić lub wykorzystać,

• niewłaściwie dokonane zakupy oraz czynności bankowe poprzez Internet mogą narazić rodziców na straty finansowe

• wielogodzinne przebywanie przed monitorem komputera, korzystanie z sieci może negatywnie wpłynąć na stan zdrowia, może być przyczyną wady wzroku, skrzywienia kręgosłupa, bólów mięśni i innych schorzeń

• wybieranie Internetu zamiast innych form aktywności (sport, spotkania towarzyskie, hobby, nauka) może przyczynić się do uzależnienia.

UWAGA RODZICE!!!

Aby dziecko nie spotkało żadne z tych niebezpieczeństw, skutecznym może okazać się przestrzeganie podstawowych reguł wychowawczych.

• Należy uświadamiać dzieciom, że każda osoba której nie zna w realnym świecie jest obca. Podobnie jak w realnym świecie, rodzice powinni znać przyjaciół swoich dzieci, również i w wirtualnym świecie, powinni wiedzieć z kim dziecko utrzymuje stały kontakt. Tak jak rodzice nakazują dzieciom wracać ze szkoły, prosto do domu, tak tę regułę można zastosować również w wychowaniu do prawidłowego zachowania i korzystania z Internetu.

• Należy uczyć dzieci korzystania z Internetu zawsze w jakimś określonym celu. Bezcelowe surfowanie, niczym się nie różni, od wałęsania się po niebezpiecznej okolicy w mieście.

• Należy uwrażliwiać dzieci na to, iż w Internecie (podobnie, jak w codziennym życiu) obowiązują określone zasady: trzeba być kulturalnym i życzliwym, nie wolno rozsyłać innym wulgarnych czy obraźliwych e-mali.

• Należy szczerze i autentycznie interesować się tym co dzieci przeżywają w dżungli Internetu. Szczere zainteresowanie jest odwrotnością srogiego pilnowania każdego kroku dziecka i pozwala zdobyć jego zaufanie. Jest to konieczne, gdyż każde dziecko łatwo może się nauczyć ukrywania prawdy, kiedy odczuje rodzicielską presję.

• Należy rozmawiać z dzieckiem na tematy dotyczące Internetu, tego, co się tam robi, jakie strony odwiedza - w ten sposób pobudzamy jego świadomość i przekazujemy właściwy stosunek do poruszanych problemów.

Małgorzata Więczkowska